2011. augusztus 17., szerda

Spiró György - Csirkefej

Utolsó A listás könyvem... Érdekes volt... Spirótól láttam színházban két drámát, és olvastam a Tavaszi Tárlatot és ezek nagyon tetszettek.
A Csirkefejet nem tudom hova tenni... kicsit morbid, kicsit életszerű, kicsit fárasztó, kicsit vicces. Mindenesetre a korabeli emberi viszonyokat és hozzáállást hűen tükrözi.
Leheletnyit talán az orosz drámákra emlékeztet, folyamatosan elbeszélnek egymás mellett és az istenért se akarják megérteni a másikat... :"D
A stílusa néhol vulgáris, de hát azt hiszem ez a karakterek velejárója. Igazából egyszer érdemes elolvasni, úgyhogy hajrá! :)





Kedvenc részek:

"Törzs: [...] Te nem mutatod bazmeg, hogy be vagy szarva. Mer félnek. Ha igazoltatsz, akkor másokat. Érted. Akik nincsenek ott folyton.
Közeg: Honnan tudom?
Törzs: Mi?
Közeg: Hát hogy nincsenek ott.
Törzs: Kicsodák?
Közeg: Hát akik nincsenek ott folyton. Honnan tudom, hogy nincsenek ott folyton?
Törzs: Mert te ott vagy folyton, és látod, hogy kik vannak ott folyton.
Közeg: Ja. (Csönd.) Itt micsinálunk?
Törzs: Itt vagyunk, bazmeg. Nem csinálunk semmit.
Közeg. Ja."

"Vénasszony: Tetszik tudni, mér sújt engem az Isten? Mer nem voltam jó. Azér van minden. Nem szerettem az uramat. Ezt így most kimondom, tanár úr, mer muszáj. Nem tudtam szeretni - én erre nem is gondoltam sokáig - csak amikor aszonta, hogy a macskát jobban szeretem nála, már nem volt lába, amikor ezt mondta, akkor jöttem rá, hogy a macskát tényleg jobban szeretem nála - és azt hazudtam neki, hogy hülye, pedig nem volt hülye - ő is tudta- de láttam hogy jólesik neki - ezér is mondtam - tényleg jobban szerettem a macskámat, és őt nem szerettem."

"Vénasszony: Takarítanék nálad - ingyen, ingyen - mindennap - bevásárolok neked - nekem van időm - borzasztó sok időm van nekem - és az jó - bevásárolni - útközben - meg a sorbaállás - mindig van valami - vannak arcok - lehet nézni -
Nő: De nem, köszönöm - én így jól elvagyok -
Vénasszony: De hát mondd meg, micsináljak! Mondd meg! Mondd meg!
Nő: Jaj, istenem.
Vénasszony: Így laksz egyedül - csinos vagy - fiatal - és itt élsz egyedül - neked egy férfi kéne - szerzek neked - tudod mit, én szerzek neked.
Nő: Ne tessék. Majd én. Tele vagyok pasikkal.
Vénasszony: Ugyan, a te pasasaid - egyetlen éjszaka után otthagynak - asziszed nem látom?
Nő: Mert olyanok. Nem érdekes. Nekem jó így.
Vénasszony: Nem szabad, hogy legyen - én már tudom - én már ebbe tönkrementem - szüljél - akárkitől - minek zabálod azt a hülye óvszert - neked család kell - majd én segítek -
Nő: Hol tetszik majd keresni?
Vénasszony: Micsodát?
Nő: Hát azt a pasit. Nekem évente húsz palim van. Minimum. Legalább tizenöt. Hol tetszik majd nekem találni?"

"Törzs: Ez egy szabályos eltávozási engedély három napra. (Visszaadja a papírt Srácnak, az leteszi.) A személyi igazolványba nem szabad semmit se tartani.
Srác: Nincs benne semmi.
Törzs: Én azt nem mondtam, hogy van benne, hanem hogy nem szabad benne tartani semmit. Ezt mondtam?
(Csönd.)
Ezt mondtam?
Srác: Ezt.
Törzs: A személyi igazolványt mindig magánál kell tartsa az ember.
Srác: Nálam volt - nem volt nálam?
Törzs? Nem azt mondom, hogy nem volt nálad. Azt mondtam, hogy nem volt nálad? (Közeghez.) Ezt mondtam?
Közeg: Nem.
Törzs: (Sráchoz.) Ezt mondtam?
Srác: Nem."



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése